Te snelle conclusies

rommelig-bureauZeer verbolgen was Anna

…over haar collega Simon. Hij had duidelijk een hekel aan haar. Vorige maand had hij haar mailtje over het nieuwe project pas na twee keer navragen beantwoord. Vorige week was hij een boek dat hij van haar geleend had, ‘kwijt geraakt’ en vandaag liep hij straal langs haar heen in de gang zonder te groeten, terwijl hij druk bladerend in zijn papierstapel van de kopieermachine vandaag kwam.

Soms reageren we over-emotioneel

…en trekken we te snelle conclusies. Zelf heb je het niet eens zo door. Je gevoel van teleurstelling of boosheid voelt levensecht en vooral ook helemaal terecht. Maar collega Suzanne zou maar zo es tot andere conclusies kunnen komen. Zij heeft dezelfde soort ervaringen met Simon gehad: hij was er met z’n hoofd niet bij, er waren miscommunicaties en domme fouten. Anna en Suzanne gaan er allebei verschillend mee om.

Anna denkt gelijk dat er iets mis is en dat het iets persoonlijks is. Vervolgens trekt ze zich terug uit het contact en zal de samenwerking tussen Anna en Simon steeds stroever gaan lopen. Maar Suzanne denkt: ‘Hé, wat vervelend, er gebeuren nu zo vaak dingen die mis gaan…zou er soms wat aan de hand zijn met Simon of is er iets in ons contact, of …?’ Ze gaat op onderzoek uit want ze wil geen overhaaste conclusies trekken. Straks maakt ze zich druk over niks! Ze besluit om Simon es te vertellen over het vermoeden dat de incidentjes van de afgelopen tijd misschien iets met elkaar te maken hebben?!

Simon blijkt zich van geen kwade opzet bewust te zijn, hij had haar echt niet zien lopen laatst en die mailtjes…tja, dat hoort hij wel eens vaker. Het is een aandachtspunt voor hem om wat ordelijker en punctueler te zijn. Hij vraagt Suzanne of ze hem hier een beetje bij kan helpen: “Joh, de volgende keer als ik zo in gedachten verzonken ben, geef je me maar een stomp hoor of zeg je ‘hé lompe gozer!'”. En die mail, tja, het zou op zich helpen als ze dat vinkje van ‘urgent’ aanzet bij het verzenden en in de mail zet wanneer ze uiterlijk reactie terug moet hebben. Simon belooft beterschap en Suzanne is opgelucht dat ze er verder niets persoonlijks achter hoeft te zoeken.

Heb jij wel eens gehad dat je te snel conclusies trok of je een miscommunicatie te persoonlijk aantrok? Wat hielp je om dit te relativeren? Bedrijfsmaatschappelijk werk kan mensen helpen die hier in het werk vaak tegen aan lopen en bij wie dit patroon het functioneren belemmert.

Mirjam Sleijster is zelfstandig bedrijfsmaatschappelijk werker en inspireert werknemers om van werkdruk naar werkgeluk te komen door veranderprocessen te faciliteren. Meer weten? 06-20980602 of mail naar mirjam@bmwmiddennederland.nl

combi banner

Ontvang het gratis E-Book en WerkGeluk Inspiratie Nieuws (eens per maand)

Nieuws archief