Verzuimgesprek voeren
Vanmiddag mag ik weer met een aantal leidinggevenden van een middelbare school in gesprek over de manier waarop zij met medewerkers praten over verzuim. Ik heb er zin in, want de ervaring leert dat elke groep mensen er voor zorgt dat het toch een unieke training wordt. Door de verhalen waar ze mee zullen komen en de vragen die ze zullen stellen.
Frequent verzuim
We gaan het hebben over frequent verzuim. Iemand die vaker dan drie keer per jaar korte tijd ziek is, blijkt een veel hoger risico te hebben om volgend jaar weer frequent te verzuimen (61%) of zelfs langdurig te verzuimen (in 50% van de gevallen!). Bij verzuim wegens psychische klachten is de herhaalkans hoog. In Nederland volgen we vaak alleen mensen die langdurig verzuimen, dan pas komen ze bij de ARBO dienstverlener in beeld. Een gemiste kans voor preventie!
In gesprek
Wil je als leidinggevende in gesprek met je medewerker over frequent verzuim, dan zul je goed moeten kunnen uitleggen waarom je dit belangrijk vindt. Een medewerker kan het al snel als een aanval of controle ervaren of gewoon niet snappen waarom jij je zo druk maakt over die griep, die migraineaanval en die darmklachten van het afgelopen jaar. Dus je legt uit dat regelmatig terugkerend verzuim een signaal kan zijn van bijvoorbeeld verminderde betrokkenheid bij de organisatie of van onderliggende problemen op het werk, thuis of in de gezondheid. En dat het belangrijk is om die oorzaken op te sporen en aan te pakken. En dan…luisteren…niet gelijk met oplossingen en adviezen komen…en daarna…
Praktisch
Enfin, dat vertel ik de leidinggevenden vanmiddag dus. Ook over welke randvoorwaarden belangrijk zijn om überhaupt een goed gesprek te kunnen voeren en wanneer het gesprek pas echt succesvol is. De leidinggevenden zijn vaak erg blij met de praktische stressklachten check die ik ze meegeef.
Help de leidinggevende
Vinden uw leidinggevenden het ook lastig om (tijdig) in gesprek te gaan over verzuim? Herkennen ze signalen van dreigend verzuim ook wel eens te laat? Help hen dan om meer inzicht te krijgen en vaardigheden te vergroten en neem contact op voor een training! De personeelsfunctionaris schreef achteraf over de training:
“Zinvol en verhelderend zijn 2 kernwoorden die bij me opkomen na afloop van de verzuimtraining. Zinvol om het onderwerp onder de aandacht te brengen, het er met elkaar over te hebben en gezamenlijk casussen uit de eigen organisatie te bespreken. Verhelderend omdat we praktische tips en tools aangereikt krijgen voor het voeren van verzuimgesprekken. Welke vragen stel je, hoe maak je concrete afspraken en welke hulpmiddelen kun je gebruiken? Een korte training die het onderwerp weer op de kaart heeft gezet bij onze leidinggevenden.”