Ga maar eens naar een hulpverlener…
Misschien heb je een medewerker die niet goed functioneert, werkinhoudelijk, in de samenwerking met anderen of in de algemene werkhouding en motivatie bijvoorbeeld. Je wilt als manager dat deze persoon er iets aan gaat doen, dat er verandering komt. En dus ga je de confrontatie niet uit de weg en kijk je samen naar de mogelijke oorzaken van de situatie. Gelukkig, de medewerker wil ook graag werken aan een oplossing en is bereid om op zichzelf te reflecteren en nieuwe vaardigheden te leren. Maar jij hebt geen tijd om wekelijks of tweewekelijks om tafel te gaan zitten en bovendien is het niet jouw rol om zulke persoonlijke coachingsgesprekken te voeren. Daarom wil je graag dat je medewerker professionele hulp gaat krijgen.
Wie gaat helpen?
Je zou de medewerker kunnen vragen om naar het Algemeen Maatschappelijk Werk te gaan in zijn woonplaats, of naar een psycholoog. De kosten zijn dan voor de overheid en verzekeraars. Dus je zegt misschien tegen je medewerker: ‘Ga maar eens naar een hulpverlener‘. Maar is dat wel zo’n slimme zet? Er kleven een aantal nadelen aan zo’n externe verwijzing. Want ben je wel eens gebeld door een hulpverlener in verband met de zorg voor een medewerker? Dit gebeurt maar zeer zelden. Zij kennen jou niet en jij kent hen niet. Zou het niet veel handiger zijn als die hulpverlener ook eens jouw kant van het verhaal zou horen? Of dat die professional met je meedacht over hoe jij de medewerker kunt ondersteunen in zijn leerproces?
Effectievere inzet
Bedrijfsmaatschappelijk werk inzetten is een manier om als werkgever je medewerker te ondersteunen om te groeien in zijn functioneren. Je koopt dit als werkgever in en laat hiermee zien dat je jouw rol als werkgever serieus neemt en de medewerker wil toerusten voor zijn taak. Net zoals je ook af en toe een training of cursus aanbiedt om je medewerkers scherp te houden. Er zijn veel voordelen van het inzetten van bedrijfsmaatschappelijk werk:
- De bedrijfsmaatschappelijk werker is gespecialiseerd in het thema functioneren op het werk en neemt de context van de persoon mee, in dit geval de werksituatie.
- Een ander groot voordeel is dat bedrijfsmaatschappelijk werk laagdrempelig is, jij en je medewerkers kunnen ons snel bij een situatie betrekken voordat deze uit de hand loopt.
- Er is geen wachtlijst waardoor we direct aan de slag kunnen gaan.
- Ook werkt de Bedrijfsmaatschappelijk werker in de driehoek: medewerker, leidinggevende (en/of P&O) en Bedrijfsmaatschappelijk werker. Dat betekent dat de leidinggevende erbij betrokken wordt, lijnen kort zijn en werkgerelateerde problemen direct besproken kunnen worden en gekeken kan worden naar een duurzame oplossing.
- De bedrijfsmaatschappelijk werker zal indien nodig ook signaleren en adviseren rondom aspecten binnen de organisatie die verbeterd kunnen worden. Er is niet alleen oog voor de individu maar ook voor het team, de leidinggevende en de organisatie.
- Je laat als werkgever de medewerker niet los, maar je blijft betrokken bij het proces door middel van een terugkoppeling over analyse, doelen en resultaten.
- De focus van de Bedrijfsmaatschappelijk werker is erop gericht dat de persoon in kwestie zo goed mogelijk gaat functioneren op het werk. Natuurlijk komen daar wel eens privé situaties ter sprake maar altijd in de context van het functioneren op het werk.
- De inzet van een coachingstraject is daardoor veel effectiever als het gaat om het effect op het functioneren van de medewerker.
Zo werkt dat dus
Wat de bedrijfsmaatschappelijk werker zoal doet en hoe we werkgevers helpen, kun je hier lezen. Medewerkers die een traject bedrijfsmaatschappelijk werk hebben gedaan, schreven hier hun ervaringsverhalen.