Harder of slimmer werken?
Ik leef op de klok. Meer dan vijf minuten te laat komen voor een afspraak is voor mij ‘not done’. Persoonlijk wil ik ook graag zoveel mogelijk doen in zo weinig mogelijk tijd. Dat is iets wat ik ook bij veel werkgevers en werknemers hoor wanneer ik met hen spreek. Het moet allemaal efficiënter, want tijd is geld. Is dat erg?
harder of slimmer
Nee, het is niet erg om na te denken over efficiëntie. want het helpt je om wat kritischer te kijken naar hoe je de dingen altijd deed. Alleen is de neiging vaak om vooral een stap harder te lopen. Dus: hetzelfde blijven doen op dezelfde manier, maar dan wat sneller. En daar gaat het mis, want daardoor krijg je een gevoel van gejaagdheid. En dat noemen we dan werkdruk.
Maar is er misschien een andere manier om de tijd goed te gebruiken? Iets waardoor elk uur een goed besteed uur wordt waar je met voldoening op terugkijkt? Een happy hour. Wat mij betreft zit dat niet in HARDER werken, maar SLIMMER werken. Daarbij denk ik dan aan 7praktische tips:
- Samenvoegen van taken waar mogelijk
- Lastige klussen eerst, niet uitstellen
- In kleine stukken verdeeld, worden grote taken weer behapbaar
- Mappen voor je taken en email, en af en toe deze archieven leegmaken
- Mail, post, telefoon: vaste tijden, 2 minuten/inplannen/weg
- ‘Elke week klussen’ inplannen op vaste momenten
- Ruim je werkplek elke keer op: leeg, geen afleiding
Ondersteuning
Als leidinggevende ben jij vaak degene die pleit voor goed gebruik van de tijd. Maar geef jij je medewerkers ook de tools en de vaardigheden die ze daarvoor nodig hebben? Neem contact met me op wanneer jij je medewerkers wilt ondersteunen met meer tips, training of persoonlijk advies. Als bedrijfsmaatschappelijk werker kan ik medewerkers helpen om meer rust en overzicht te creëren en daardoor meer te kunnen doen in dezelfde tijd:
”Ik liep al jaren regelmatig aan tegen het omgaan met een te volle, ongestructureerde mailbox, enorme takenlijsten en allergische reacties op te veel werk. Dit wordt beïnvloed door mijn persoonlijkheid, maar ook door onvoldoende vaardigheden om er iets aan te doen. In de gesprekken was voor beide zaken plaats. Gesprek over persoonlijke processen / verwachtingen / emoties én praktische handvatten (bijvoorbeeld: hoe structureer je je mailbox en hoe vul je je agenda). Ik vind het fijn dat mijn werkgever mij hier de mogelijkheid voor gaf, wat getuigt van goede zorg voor de werknemers. De gesprekken hebben me geholpen om meer ontspannen in het werk te staan en meer overzicht te hebben” aldus een muziektherapeute (31 jaar), één van mijn cliënten.