Grrr, misverstanden!
“Ze begrijpt er helemaal niets van. Hoe kan ze nou denken dat ik dat vandaag klaar zou hebben! Dat hadden we toch helemaal niet afgesproken, ik zei alleen dat ik zou kijken of…” Gefrustreerd zit Sandra in mijn spreekkamer. Een misverstand zit in een klein hoekje. Vaak is er dan één van de volgende dingen aan de hand:
- Bedoeld is niet hetzelfde als Gezegd
- Gezegd is niet hetzelfde als Gehoord
- Gehoord is niet hetzelfde als Begrepen
- Begrepen is niet hetzelfde als Akkoord
- Akkoord is niet hetzelfde als Gedaan
oh, bedoel je dat!
Mensen zijn verschillend, en daardoor kunnen er soms conflicten ontstaan: wanneer de ene persoon uiting geeft aan een behoefte en de ander persoon daar afwijzend op reageert. Wanneer dat niet uitgesproken wordt en opgelost wordt, mag het er eigenlijk niet zijn, maar het zal toch doorspelen in je manier van samenwerken en verdere communicatie: dit levert problemen op.
Daarom is het belangrijk om knelpunten bespreekbaar te maken. Hierbij een 11 tips om op te letten:
- Verhouding waardering uitspreken/verbeterpunten aandragen
- In een vroeg stadium, tijdig
- Bij voorkeur in een persoonlijk gesprek
- Op het juiste tijdstip
- Geschikte plaats
- Veranderbaar gedrag
- Concreet en specifiek gedrag dat je zelf hebt gezien of gehoord: feitelijke situatie beschrijven, wat doet de ander, wanneer?
- Praat in de ik-vorm
- Geef aan welk effect dat gedrag op je heeft:
- Laat je gesprekspartner reageren
- Vraag om het gewenste gedrag
Wil je met een team leren om beter te communiceren en bijvoorbeeld te oefenen met feedback geven? Wij bieden hiervoor workshops en trainingen aan.